Pozorište

Sadašnjost kakvu još nismo imali (3): Festival za decu je važniji od festivala za odrasle

Pred roditeljima i generalno pred društvom danas se postavlja veliki izazov, kako da od mladih generacija koje stasavaju načinimo dobre, odgovorne, vredne i poštene ljude. Nimalo jednostavno, reći će mnogi, jer iz malenih ekrana vreba velika opasnost. Zbog toga je važno da se još od malih nogu deci plasiraju prave vrednosti. Jedan od načina su pozorišne predstave koje, ma koliko se vremena menjala, i danas imaju svoju publiku.

„Dete kada se rodi je čista bela hartija i jako je bitno šta se po toj hartiji piše”, smatra glumac i reditelj Cvetin Aničić. „Po toj hartiji pišu roditelji na prvo mesto, onda društvo, a društvu pripada pozorište”, dodaje Aničić.

Pozorište gradi bolje ljude 

Mišljenja velikog dela stručne javnosti je da su festivali na kojima se igraju predstave za decu čak važniji od festivala namenjenih pozorišnoj publici koju čine odrasli. Dok mi odrasli, kao već formirane ličnosti, možemo izabrati da li ćemo prihvatiti neku poruku ili ne i kako će ona na nas uticati, deca se tek formiraju i zato je važno šta ćemo im poručiti i plasirati kroz predstave. Miodrag Dinulovic

„Mislim da su festivali za decu potcenjeni od strane društva zato što ne nose tu vrstu sjaja i pompe. Ne pojavljuju se izuzetno poznati glumci iz nekih televizijskih serija, osim kad gostuje pozorište Boško Buha”, kaže reditelj Miodrag Dinulović. 

Epidemiološka situacija izazvana kovidom jedno vreme udaljila nas je od većine kulturnih dešavanja, uključujući i pozorište. Zato je sa velikom radošću dočekano treće održavanje Zimskog pozorišnog festivala u Aleksincu, koji je prošle godine otkazan, a ove godine održan na proleće.

Tražila se karta više

Da aleksinačka deca vole ili tek počinju da vole pozorište pokazali su redovi ispred Doma kulture, i to što u jednom trenutku u salu nisu mogli da uđu svi koji su želeli da gledaju festivalske predstave, pošto je epidemija nametnula da se broj posetilaca ograniči.

I učesnici na festivalu, reditelji, glumci, dramaturzi, kažu da je festival pun pogodak i da će se njegovi rezultati tek videti.

„Ovo je jedna neopisiva dobrobit za ceo grad, za celo mesto što imaju jedan ovakav festival. Iza ovog festivala, kad prođu godine, ostaće jedan veliki broj odraslih ljudi koji će moći jednog dana da kažu ‘ja sam dolazio na te predstave, ja sam ih gledao, sećam se svih tih glumaca, sećam se pozorišta, lepote igre’… To je jedna budućnost koja se postepeno gradi i sa tom budućnosti grade se i novi ljudi. Oni će jednog dana postati odrasli, postaće odgovorni za ono što rade, uvažiće i shvatiće neke pouke i norme koje donose ove pozorišne predstave sa puno pozitivne energije i pozitivnih poruka za život. Sve će to uticati na njihovo odrastanje i oni će jednoga dana postati bolji ljudi, a to je zapravo ono što svi hoćemo – ističe reditelj Branko Popović. 

Publika

Kultura više od umetnosti

Nije kultura samo nešto što se odnosi na umetnost, odnosno pozorište, muzej ili galeriju, podsećaju naši sagovornici kultura je sve – ponašanje, oblačenje, govor… Zato je neophodno da od malih nogu decu navikavamo i učimo šta je to kultura.

Prilagoditi predstave savremenom društvu nije na odmet, ali ne treba imati kompromis kada je reč o vrednostima koje se kroz njih nameću.

„Ne mogu da shvatim da je, recimo, u jednoj pozorišnoj predstavi koju sam gledao, gde se princ tukao sa zmajem, vadio mu zube, to bilo u prvom planu. Deca su skandirala, a onda kada je princ trebalo da poljubi princezu onda se to nekako sakrilo jer je ‘sramota’ poljubiti. Potrebno je da te prave vrednosti stavimo u prvi plan – navodi reditelj Cvetin Aničić. 

Čarobnjak iz Oza
Ilustracija: Predstava “Čarobnjak iz Oza” Pozorišta “Bora Stanković” iz Vranja

Vratiti se kulturi, umetnosti, mašti, kreativnosti tokom pošasti koja je neočekivano zadesila čovečanstvo velika je stvar, posebno u malom gradu kakav je Aleksinac. Zato je i bitno da se održava, neguje i čuva pozorišni festival namenjen najmlađoj publici.

„Čuvati pozorište u jednom gradu kao što je Aleksinac nije lako, proneti slavu Aleksinca svuda po celoj državi i van granica Srbije nije nimalo jednostavno i imati festival je najteže”, zaključuje reditelj Miodrag Dinulović.

 

Postavi odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

two × four =