Aleksinački vozači i prvi kružni tok u gradu

Aleksinac uskoro dobija svoj prvi kružni tok. Iako su radovi u toku, saobraćaj se već odvija kroz njega i interesantno je kako se Aleksinčani snalaze u vožnji. Stiče se utisak da su se već privikli i da je protok vozila zadovoljavajući, i pored radova. Nismo primetili ni nesuglasice među vozačima. Očito da će prvi kružni tok, koji se gradi na raskrsnici ulica Prote Stevana Dimitrijevića, Petra Zeca i Šumatovačke, poboljšati saobraćaj. To se naročito odnosi na ulazak i izlazak iz grada, kao i uključivanje vozila iz naselja Palilula. Što bi naš narod kazao na dobro se čovek lako navikne.

Stručnjaci kažu kružni tokovi nisu spas, ali mogu u velikoj meri da smanje gužve. Takođe, u zaista velikoj meri su bezbedniji od klasičnih raskrsnica – ne samo što se na njima dešava manje udesa, već su i udesi znatno blaži uz drastično manji broj poginulih.

Naši sagovornici ističu da je osnovna prednost kružnih tokova što su u stanju da propuste veći broj vozila u odnosu na klasičnu raskrsnicu, bila ona sa semaforima ili bez. Ovu činjenicu su potvrdila brojna istraživanja širom sveta, i to povećanje saobraćaja se kreće od 20 do 50 odsto zavisno od faktora koji utiču.

Brojna istraživanja, statistika i praksa pokazali su da su kružni tokovi znatno bezbedniji od klasičnih raskrsnica. Čak i kada dođe do udesa, posledice su po pravilu neuporedivo manje, zato što je manja brzina kretanja i vozila se obično sudaraju pod oštrim uglom. Čeoni i bočni udesi, kao najopasniji i najfatalniji, gotovo da se ne dešavaju u kružnim tokovima.

Što se tiče pešaka, priča je malo komplikovanija. Osnovni problem je to što vozači u automobilima koji prilaze kružnom toku obično svu pažnju posvećuju vozilima u kružnom toku, pa im pešaci ostaju u drugom planu. Poznavaoci prilika kažu da se to rešava tako što se zebra malo udalji od kružnog toka. Zbog ograničenog prostora i blizine benzinske pumpe videćemo kako će to pitanje biti rešeno kod aleksinačkog kružnog toka.

Na klasičnoj raskrsnici bi neki divljak iz daljine video da nema drugih vozila u bočnim ulicama, pa bi samo projurio ili još gore – video bi da prilaze vozila, pa bi dao gas do daske da projuri pre njih.
S druge strane sva vozila, uglavnom, moraju da uspore prilikom ulaska na kružni tok, čak i kada je on potpuno prazan, zbog toga što moraju, bar malo da obilaze centralno ostrvo, pa iako usporavaju, ne moraju da se zaustavljaju.

I još jedna prednost. Semafori se kvare, to je činjenica, pa mora ekipa da izađe na teren da obavi popravku. Ne smemo da zaboravimo ni mogući nestanak struje. Pošto kod kružnog toka osim klasičnih saobraćajnih znakova nema nikakve elektronike za kontrolu saobraćaja, može se reći da je on sto odsto pouzdan.

2 komentara

  1. Možda bolje da se izgradnja kružnog toka radi noću. Tada nema gužve i pre bi se završio proces.

  2. Kružni tok na tom mestu je prava stvar, ali da bi ceo taj potez od nadvožnjaka do ulaska u Aleksinac bio bezbedan morao bi da se postavi i kružni tok kod Gramera, jer je ta raskrsnica krajnje nebezbedna – kao i semafor na sredini pravca koji bi regulisao izlazak autobusa sa stanice, a ne ovako kao dosad na divlje. Tek tad će taj pravac da bude po nekom standardu, ovako sve polovično, a u ovom slučaju ni toliko.

Postavi odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

four + 18 =