Balava

Komad „Balava” na osmom PIP-u: Koji to okovi stežu mlade generacije?

Predstava „Balava” je komad o majkama i ćerkama, komad o ženama i njihovim problemima, komad o sukobu generacija i problemima mladih. Četiri glumice Mirjana Karanović, Jasna Đuričić, Isidora Simijonović i Jovana Belović kroz ovu predstavu progovaraju o sukobima majki i ćerki koje je iznedrio generacijski jaz, ali i o konstantnoj potrebi majke da bdi nad svojim detetom nošena uverenjem da mu nigde neće biti bolje nego u njenom naručju. Komad Beoarta i Hartafakta, po tekstu Dunje Matić i u režiji Andreja Nosova, peti je takmičarski komad izveden na osmom Festivalu prvoizvedenih predstava u Aleksincu.

‒ Balava je komad koji preispituje iskonske porodične i međuljudske odnose i njihov uticaj i značaj na svakodnevni život, težinu društvenih normi koje konstruišu našu realnost, te kakve posledice porodica ima po čoveka – navodi autorka teksta Dunja Matić, kojoj je ovo prvi profesionalni angažman. 

Ono što je primetno u dramskom tekstu jeste prisustvo mladog pisca, koji komad kroji više iz ugla svoje generacije. I taj vrisak i vapaj majke, koja svom snagom steže dete okovom od sopstvenih ruku, pokušavajući da spreči njegov odlazak, daje najupečatljiviji ton predstavi. U ovoj sceni ističe se snaga majčinske ljubavi, koja iz vizure nezrelog deteta oslikava obruč.

‒ Ruso kaže – čovek je rođen slobodan, a svuda je u okovima. Meni ovo često pada na pamet za razne stvari u životu, pa tako i za porodicu. Ti okovi ne moraju uvek da bole, ali su uvek tu, da mi budu večita inspiracija i ogledalo da ne zaboravim u šta ću da se pretvorim i da ću i ja nekom da budem okov – smatra mlada autorka. 

Balava

„Balava” je i slika mlade generacije, koja je konstantno nošena željom da ode negde, gde veruje da će joj biti bolje. Reditelj komada Aleksandar Nosov, takođe mladi stvaralac, navodi da je odlazak od kuće, iz roditeljskog „gnezda” za njegovu generaciju ključno i još uvek nerešivo pitanje.

‒ Sigurno da ima mnogo razloga zašto je to problem u društvenom, ekonomskom i alimentarnom smislu, ali ima nešto i u nedostatku ljudi moje generacije za sopstveni život, snove i strasti – smatra Nosov. 

Kroz čitav komad „Balava” provlače se stalni sukobi i nerazumevanje između majke i ćerki, ali i pokušaj tetke da izgladi situaciju, često na pogrešan način. Emocije, nezadovoljstvo i strepnju glavnih aktera neuspelo pokušavaju da oblikuju songovi koji se provlače kroz sve činove. U pojedinim momentima, kako kritičar Bojan Munjin, primećuje deluju kao neuspelo nalepljeni na osnovno tkivo predstave.

Komad „Balava” premijerno je izveden prošle godine u Beogradskom dramskom pozorištu, a poslednjih mesec dana u senci je zbog događaja u Aranđelovcu, kada se ekipa spakovala i vratila kući ne odigravši predstavu. Mnogi su ovu odluku pripisali glumici Mirjani Karanović, a u obrazloženju pozorišta navedeno je da uslovi nisu bili adekvatni za igranje.

Balava Ekipa je sinoć ranije napustila Aleksinac, a na Festivalu PIP prvi put nakon predstave nije održana konferencija za novinare. Kako nam je objasnila glumica Mirjana Karanović, nisu bili obavešteni da su konferencije obavezne, a zbog ranije preuzetih obaveza ekipa je morala ranije da krene za Beograda.

I dodela nagrade za glumicu večeri bila je u znaku mladih, pa je đački parlament Aleksinačke gimnazije nagradu za glumicu večeri dodelio Jovani Belović, koja je tumačila lik Balavine sestre Male i oduševila publiku odličnom glumom.

U nastavku pročitajte kako su Aleksinčani ocenili sinoćni komad.

Reakcije 

Po mišljenju alekinačkog psihologa i glumca Dragoslav Ranđelovića predstavu „Balava” definišu veliki umetnički dometi i odličan ansambl. Randja

‒ To je čini jednim od ukrasa festivala, kao minjon na torti je, kao onaj mali ukras, jer je Mira ovde uvek rado viđen gost, nama je drago da je dočekamo i ona uvek sa sobom donese veliko umetničko ostvarenje – smatra Ranđelović. 

Jovana Stanković, voditelj razgovora sa pozorišnim stvaraocima nakon izvedbe predstava i autor bloga „Hoću u pozorište”, sinoć nije imala prilike da postavlja pitanja glumcima. Zato smo mi nju pitali kako ocenjuje predstavu i koja su to pitanja ostala bez odgovora.

Jovana Stanković ‒ Moja ocena same predstave je da je tekst sadržajan, u smislu da se bavi problemima današnjice, ali da ne drži pažnju. Dobro je što se pesme izvode uživo, samo neki tekstovi nisu jasni. Glumice su bile prosečne, ne spektakularne kao što bismo možda očekivali od glumaca iz prestonice. Mada smatram da je to očekivanje pogrešno, postoje glumci i van Beograda koji rade svoj posao sa mnogo više žara. Pitala bih glumice kakav su utisak stekle nakon prvog čitanja teksta s obzirom da je autorka jako mlada – kaže Jovana. 

Večeras „Naši preci…” 

Večeras nas na PIP-u očekuje poslednja takmičarska predstava Naši preci jedite sa nama, a vrlo zanimljiv koncept ovog pozorišnog komada verovatno će iznenaditi publiku u sali. Tekst ove predstave Narodnog pozorišta „Sterija” iz Vršca i Puls Teatra iz Lazarevca napisao je mladi dramski pisac Goran Milenković, a reditelj je Stevan Bodroža. Po rečima kritike ovaj komad predstavlja „savremenu reinkarnaciju velikog Sabirnog centra Dušana Kovačevića”.

 

Postavi odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

nineteen − six =