Digitalni mediji i mladi – izazovi i opasnosti

U Domu omladine danas je predstavljena knjiga „Obrazovna politika i medijska pismenost“ Marije Ranđelović, doktora pedagoških nauka. U razgovoru za naš radio, autorka se osvrće na podatak do kog je došla u toku istraživanja i mlade ljude deli u dve kategorije – na one koji imaju višak slobodnog vremena i na one koji umeju da ga iskoriste i utroše na razne hobije, sport i druge vannastavne aktivnosti, iz kojih se, opet, neretko iznedri i njihovo buduće zanimanje.

Za istraživače su, međutim, mnogo zanimljiviji oni koji nemaju organizovano svoje slobodno vreme. U takvim situacijama, kaže naša sagovornica, nastaje i žargon kao jezički fenomen, čiji je cilj da sačuva i sakrije njihove namere od roditelja i drugih odraslih osoba u okruženju.

Autorka dodaje da je istraživanje pokazalo da deca i mladi u tim slučajevima najviše slobodnog vremena provode ispred računara ili sa telefonima u rukama, na društvenim mrežama, koje su njihov prozor u svet.IMG_0027

– Putem tog njihovog prozora u svet, nad kojim mi nemamo kontrolu ni kao roditelji, ni kao nastavnici, oni zapravo postaju žrtve nekih čudnih medijskih sadržaja, puno puta netačnih. Tako dolazimo i do nekih ključnih problema koje možemo nazvati i pedofilijom, pornografijom, digitalnim i vršnjačkim nasiljem. Možemo reći da je Srbija vodeća u ovom delu Evrope po tom pitanju – ističe Ranđelovićeva.

Iako ni deca nisu medijski pismena, još opasnije je to što ni prosvetni radnici nisu dovoljno tehnološki obučeni da bi mogli generacije koje im dolaze pravilno da usmeravaju, smatra autorka.

– Ja sam se s te strane bavila obrazovnom politikom kao poddisciplinom javne politike, koja se bavi propisima i zakonskim aktima u obrazovanju i pokušala da uvidim kako menjati način obrazovanja budućih prosvetnih radnika i ko treba da radi u prosveti da bi sutradan mogli da pružimo jasne odgovore deci koja traže naka saznanja od nas – objašnjava ova naučnica.

Ranđelovićeva objašnjava da će ubuduće biti neophodno da i prosvetni radnici u svoju nastavu uključe nove, digitalne vidove obrazovanja i učenja kako se deca ne bi samostalno uključivala u virtuelni svet i kako bi izbegli brojne zamke koje on nudi.

U sklopu promocije knjige Danijela Rajković govorila je o temi „Digitalno nasilje i nastavnik za XXI vek“.

Постави одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

sixteen − nine =