Савет за здравље: Мање жалби пацијената

На седници Савета за здравље општине Алексинац, одржаној данас, још једном је разматран годишњи план рада овог тела за 2020 годину који обухвата планиране активности у области превенције и контроле заразних и незаразних болести и друга обољења, затим у области подршке развоју приступачне и квалитетне здравствене заштите, као и у области побољшања услова и начина живота грађана наше општине.

Неке од тих активности су организовање скрининг прегледа у циљу раног откривања појединих болести, организовање систематских прегледа школске деце, као и иницирање разговора о отпочињању изградње нових и санирање постојећих фискултурних сала у школама и изградњи општинског базена затвореног типа и друго. Годишњим планом јавног здравља предвиђено је и покретање иницијатива да се до 2022. године свим месним заједницама обезбеди здрава пијаћа вода, као и покретање активности за изградњу канализационе мреже за више месних заједница са одговарајућом фабриком за прераду отпадних вода.

Највише пажње чланова Савета привукао је извештај о раду за прошлу годину Саветника за заштиту права пацијената, у коме се каже, да је у том периоду било десет приговора пацијената у писаној форми, од којих је пет било основано, а три нису уважена. Од једног приговора подносилац је накнадно одустао, а један је био анонимна жалба која и није била у надлежности разматрања заштитника. По пет приговора је поднето против алексиначких здравствених установа, али када је у питању Општа болница само један пацијент је био у праву, а код Дома здравља је ситуација обрнута. Од пет приговора, оцена Саветника је да их је четири било оправдано, по један за Одељење за здравствену заштиту предшколске и школске деце и Одељење за здравствену заштиту жена, а два су се односила на Одељење за здравствену заштиту одраслих.

У извештају се још констатује да је мање било приговора од стране пацијената у односу на ранији период и да је у појединим сегментима побољшана здравствена заштита. Савет је једногласно усвојио овај Извештај уз закључак да је дошло до побољашања када је у питању остваривање права пацијената.
Занимљива је била и дискусија пре усвајање овог извештаја. Саветник за заштиту пацијената, дипломирани правник Драган Михајловић је истакао податак да је раније годишње било више приговора пацијената и до 50 и изразио дилему да ли је мање приговора због мање кршења права пацијената или је нешто друго у питању.

Од присутних чланова се могло чути да алексиначко здравство није баш у завидном положају. Овогодишња планирана средства за рад здравствених установа су знатно мања од прошлогодишњих , тако да ће Дом здравље добити седам милиона мање, а и више неће моћи да се ослања на локалну самоуправу пошто ће највероватније бити промењен оснивач, односно доћи ће до спајања са Општом болницом. Сума сумарум, поједине службе у примарној заштити имаће средства до средине априла. Ништа боља ситауација није ни у болници када су у питању паре. Очито да само улагање у објекте и повећање плата здравствених радника није довољно да пацијенти имају бољу и комфорнију здравствену заштиту. Не каже наш народ без разлога „колико пара толико музике”. Чуо се податак да се у Србији по глави становника у здравству улаже 250 евра, а у Данској шест хиљада евра.

Казано је још да је старосна структура здравствених радника неповољна, доста лекара је преко педесет година, да и медицински радници имају здравствене проблеме и имају право на боловање и одмор. Све то доприноси да алексиначки доктори годишње појединачно прегледају и до седам хиљада пацијената, што није мали број. Уз то, када се узме у обзир и понашање појединих пацијената и наша неодговорност према превентивној заштити и наше уврежено мишљење да је довољно да одемо код лекара и пијемо лекове, а да ништа не изменимо у начину живота, рада и исхрани, онда се добије права слика нашег здравства.

Уз то, ако се дода и мишљење заштитника да је примећено незадовољство пацијената на понашање и љубазност појединих нижих медицинских кадрова, посебно оних на шалтерима, онда је јасно да још пуно тога, као друштво и заједница, морамо да урадимо да би били задовољни и пацијенти и здравствени радници.

Постави одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

7 + twenty =