Презентација измене Просторног плана који се односи на изградњу брзе пруге Београд-Ниш, одржана данас у пуном алексиначком Дому културе као да је вратила целу причу на почетак. Велики број питања огорчених грађана, уводна реч незадовољног председника општине, пројектант који је на крај објаснио да на њихове примедбе он није права адреса и на крају потпис петиције којом се тражи састанак са представницима ресорног министарства.
На крају састанка Закључак је предложио сам председник општине Алексинац Далибор Радичевић, који су присутни усвојили и један део њих је одмах отишао да потпише петицију, а други да и конкретно добије објашњење о појединим пројектним решењима за која су били лично заинтересовани.
− Дошли смо до једног закључка да пројектанти не могу да нам дају све одговоре, па ћу вас ја замолити, испред улаза имате сто са папиром, да сви присутни потпишу петицију за састанак са надлежним министарством, са Владом Републике Србије и наравно са Инфраструктуром железнице, да добијемо конкретније одговоре који се тичу свих нас овде. Замолио бих вас да због озбиљности сви потпишемо петицију и покушамо да одржимо састанак са њима и да добијемо конкретније одговоре ‒ казао је Радичевић.
На почетку данашњег скупа председник Радичевић је констатовао да је овај разговор требало да се води и пре него што се ушло у пројектовање, да се чује и мишљење људи и да се можда боље сагледају ситуација и све оне потребе мештана и саме општине. Затим је навео неке од проблема са којима се грађани суочавају, а један од њих су подвожњаци.
− Број подвожњака на територији општине Алексинац није 19 него је 15. Постојећих 23 се смањује на 15, што далеко усложњава саму циркулацију људи са једне на другу територију, поскупљује само кретање људи. Већина људи се бави пољопривредом и они морају да пређу још додатних неколико километара да би дошли до своје њиве, што усложњава и поскупљује саму производњу. Број подвожњака је премали. Број станица за локалне возова је мали. Не причам о међународним, сви смо свесни чињенице да ти возови неће стајати поред сваке беле куће. Ако говоримо само о локалним возовима који нас у овом тренутку занимају имамо пет станица ‒ објаснио је први човек алексиначке локалне самоуправе.
Радичевић је упозорио да од Кормана до Ђуниса нема ни једне станице, да се гаси и стајалиште у Трњану, које користе грађани неколико насеља на правцу до Јаковља и до Каменице.
− Гашењем станице онемогућавате кретање људи. У том случају за ову групу од двадесетак насеља железница не значи ништа. Оно што је још битно за нас, јер сте рекли да је железница затворен систем, делимо општину на два дела, један проблем. Други проблем, делимо насеља на два дела. Гледајући из правца Алексинца ка Београду, лева страна остаје потпуно одсечена. Пођимо од највећег насеља које је на тој територији, Житковац. Број прелаза у Житковцу, ниједан. Први прелаз Прћиловица, други прелаз Моравац. Сада можете да замислите дете које је до сада долазило у школу тиме што подходник у Житковцу прође и за 300 метара, односно за пар минута је у школи, сада ће морати да путује неких 5 до 7 километара. Није се довољно посветило пажње томе како ће људи из тог дела Житковца, а ту гравитира око 2000 људи да пређу, не причамо само о деци, да би купили килограм хлеба или литар млека ‒ наставио је председник са ређањем проблема.
Већина дискутаната је истицала да локално становништво много губи изградњом пруге, а за узврат скоро ништа не добија. Кажу свесни су значаја изградње овог железничког правца, али да треба да се уваже и њихови интереси и питали су пројектанта зашто се та брза пруга не гради преко поља, где не би било рушења.
Пројектант је казао да је инвеститор тражио да траса иде најјефтинијим правцем, а то је тренутно постојећи, због већ изграђеног дела инфраструктуре. И на крају, сам пројектант није могао да глуми више политичара и отворио је душу пред окупљењом масом.
‒ Ова пруга је да неко из Београда дође у Ниш за мање од два сата и то је пројектни задатак који је дат пројектанту. Ја разумем сваког од вас да више неће моћи између два суседна села да иде возом. Мени је жао због тога, али ја нисам адреса за то, јер је задатак, држава хоће да изгради међународну пругу за даљински саобраћај. У том случају локално становништво је оштећено ‒ био је искрен пројектант у свом обраћању.
Да ли ће се прича вратити на почетак или ће државни интереси преовладати, остаје да се види. Битно је да се што више конкретних писаних примедби и предлога достави до уторка 9. априла, до када је и рок.
Недајте да се гради, у Бачкој су сви ћутали и изигравали „културу“а сада када је све већ изграђено и саобраћај пуштен а при томе пола насеља остало без станица и стајалишта сада су нашли да пишу петиције! Ви не правите исту грешку! Не дајте да се гради пруга ако се не уваже ваши интереси, пруга треба да служи свима а не само београђанима….