Проблем јавног превоза на територији општине Алексинац највероватније у потпуности неће бити решен пре краја ове године. Део тог превоза зависиће и од начина почетка следеће школске године. Протеклих месеци делови алексиначке општине остали су без иједног дневног аутобуског превоза, тако да већина насеља нема јавни превоз. За „Ниш-експрес” илегални таксисти и неспремност локалне самоуправе да из буџета издваја средства, главни су узроци укидања аутобуских линија.
У општини Алексинац сматрају да је прича јако сложена и за саму локалну самоуправу, грађане, а и „Ниш-експрес”. Председник општине Ненад Станковић каже да је тачно да је од увођења ванредног стања и редукованог кретања грађана смањен и број путника и да то, без обзира на државне мере помоћи, финансијски погађа овог превозника.
– Ми као општина наравно те губитке, које су инициран и код ‘Ниш-експреса’ не можемо да покријемо. Имамо и ми губитке у буџету у приходовној страни због епидемиолошког стања. Не могу да прихватим њихов аргумент да дивљи таксисти толико угрожавају њихово пословање. Ми имамо легалне таксисте, мени се чини да располажем неким податком од 90 на подручју читаве општине, и ти легални таксисти се пре свега боре против својих илегалних колега јер они више њих угрожавају него ‘Ниш-експрес’. И просто не могу да пођем од претпоставке да можда 10-ак илегалних таксиста урушава таквог гиганта какав је ‘Ниш-експрес’ са 1.000 и нешто аутобуса, и да они не могу да обављају делатност због које постоје – каже Станковић, уз напомену да су последњих година имали много контаката како би се решио проблем превоза на једној великој територији као што је подручје алексиначке општине.
Први човек општине подсећа да се из буџета општине Алексинац финансира превоз ученика, наставника, радника у локалном систему, са 30-ак милиона динара на годишњем нивоу и преко месечних карата тај новац иде ка „Ниш-експресу”. И поред тога што разуме да то није довољно, али није ни безначајна цифра, за Станковића је то добра основа да се уз остале продате карте може обављати јавни превоз.
– Не тражимо ми да из сваког сеоског подручја на сваких сат полази аутобус, али да имамо линију која ће из неког брдско-сеоског подручја у јутарњим сатима моћи да доведе путнике који због неког свог посла долазе у сам Алексинац. Наравно да имамо потребу за таквим превозом. ‘Ниш-експрес’ је тражио да ми буџетским парама субвенционишемо њихове губитке. Ја као одговоран, не за ‘Ниш-експрес’, већ за буџет општине Алексинац, одмах кажем да то није законито. То тако не може, тако како је ‘Ниш-експрес’ мислио. ‘Нама треба толико и толико милиона на годишњем нивоу, или толико и толико милиона на месечном нивоу да нам ви из буџета дајете да би ми и поред ових месечних карти обављали јавни превоз.’ То није законито. А ми који овде одлучујемо и спроводимо буџет општине Алексинац на незаконитости нисмо спремни – објашњава Станковић.
Наш саговорник указује на монополски положај овог превозника у овом делу Србије и да је он био једино решење.
– Нама је јавни превоз, хтели ми то или не, били задовољни или не, обављао ‘Ниш-експрес’ и ми други избор нисмо имали, било да је цена карте висока, реална или ниска. Ми нисмо имали алтернативу – напомиње челни човек алексиначке локалне самоуправе.
Станковић још каже и да понекад може да разуме „Ниш – експрес” да има проблема са рентабилошћу, а понекад не. Наводи пример прошлогодишњег гашења ђачког аутобуса из Рсовца ка Алексинцу где су ученици из тог сеоског подручја путовали до основне школе у Горњем Крупцу или путовали до школе у Катуну.
– Ту смо ми, плаћамо 17 ученичких и две наставничке карте, дакле за ту ђачку линију они имају унапред 19 карата плаћено. И они кажу, ми морамо да угасимо ту линију није нам рентабилна. Ја кажем, можда она није рентабилна за велики аутобус, али колико седећих места има минибус. Каже 24. Значи теби преостаје још пет седећих места, још пет карата да продаш да имаш пун аутобус и кажеш да није рентабилна. Како може пун аутобус са путницима да не буде рентабилан. На том примеру ја видим да ‘Ниш-експрес’ своју укупну нерентабилност покушава да вади преко тих ситних сеоских линија као што смо имали проблем са релацијом Рсовац-Дражевац-Алексинац – препричава наш саговорник део разговора са представницима „Ниш-експреса”.
Проблем јавног превоза уочен је од стране надлежних у алексиначкој локалној самоуправи и предузимају се кораци да се он реши путем модела такозваног јавног-приватног партнерства, где се тражи компанија која би постала партнер општини и при чему би дошло до склапања уговора о јавном превозу и самим тим би се утврдили издаци за ове намене.
– Покренули смо иницијативу и ту радници Општинске управе који су задужени за јавне набавке раде на припреми тог тендера за обављање јавног превоза по моделу јавног и приватног партнерства. Генерално очекујем да ми проблем одвијања јавног превоза на подручју општине овим тендером решимо. Да ли ће ‘Ниш-експрес’ бити компанија која ће добити тај посао или ће се јавити нека друга заинтересована компанија ја то не знам. Али да обезбедимо најелементарније потребе наших грађана да могу да дођу до школе, до радног места, то нам је обавеза – поручио је Станковић и изразио очекивања да ће се овај процес завршити до краја године.
Nespremnost lokalne samouprave? Pa je l’ treba lokalna samouprava da obezbeđuje vašu rentabilnost? Jeste li vi kompanija ili lokalna samouprava? Vi da umete da poslujete ne bi putnici bežali kod taksista (a kad je taksi jeftiniji od autobusa to sve govori o tome koliko umete da poslujete). Karte su vam skoro sto posto skuplje od ostalih. Primera radi, karta do Niša je 380 din. za Niš Ekspres a 220 za Jugoprevoz! Skuplji ste i od Laste, apsolutno najskuplji prevoznik i onda vam kriv đavo što van školske sezone nemate putnike.
Rešiti problem onako kako je Prokuplje nedavno. Isterati monopolistu iz grada i uvesti prevoznika koji bi obavljao taj posao na korist svih. Nije ovo predratno vreme pa da „nemamo izbora“ do Niš Ekspresa. Izbora ima i te kako, privatnih prevoznika ima koliko hoćete, samo Dojčinović, primera radi, mogao bi da pokrije celu opštinu. Ili dati prostor nekom drugom prevozniku iz okoline, zašto da ne i Kruševljanima.
I na kraju, laž je da su linije nerentabilne. Postoje termini kada su linije krcate da ne može da se sedi, nevezano za školsku godinu i nevezano do kog zabitog sela idu. Znam jer sam koristio sve moguće linije do svih sela u opštini zadnjih godina. Seljanima je to jedini vid komunikacije sa sedištem opštine (a i mnogim radnicima), tako da Niš Ekspres uvek isti izgovor koristi za ukidanje linija svake godine.
ma batalite nis- expres to je banda firma sa najskupljim prevozom….neka se resi hitna pomoc da pomaze bolesnima,jer je samo jedno vozilo i ekipa na 72 sela,sto znaci desi li se udes na auto put drugi mogu da umiru ladno ne moraju da trose pozive na Hitne,ako je hitna u Mozgovo svi ostali hitni slucajevi ,Ljupten,Tesica,Drazevac,Rsovac mogu da umiru ladno ….to je bitnije od Nis-expresa,dovedite drugog prevoznika privatnog i cas ce pristanu na sve……a Hitna nema privatna itd itd
Najskuplji Nis Ekspres ubedljivo sto se tice mesecnih karata djaci ne bi dinara trebali da plate kao ni knjige npr jedan moj prijatelj mi je rekao da.je u Sloveniji karta mesecna za celu Ljubljanu samo 37 evra i to gde ljudi imaju platu u proseku od 1000e pa navise a ovde imamo 250 do 300e i imamo kartu za mesec od 100e pa stvarno luda drzava i celnici na njoj jebote kako skolovati djaka koji putuje iz nekog sela Aleksinacke opstine u Nis sa kartom od 75ili 80 e kao djacka a roditelji ne rade nigde dete kapacitet uci ide mu skola ali zbog nemastine i samog razloga koje sam naveo ne moze da se skoluje jer nema finansija ni za prevoz ni za knjige koje se svake godine menjaju kako bi se roditelji oteglili pacajuci na rate sramota za drzavu sto tako radi i buni se kako svi odose iz zemlje u neku drugu zemlju i nema natalitet pa kad su svi finansijski optereceni skupocom
Vrelo se nigde ne spominje.
Niš -ekspres je zlo.Monopolista ,najskuplji prevoznik i najbahatiji.Treba dati šansu prevozniku koji će se pridržavati ugovora a ne sam ukidati linije