Završena javna rasprava o opštinskom budžetu

Javna rasprava o budžetu opštine Aleksinac za 2020. godinu, čije se usvajanje od strane lokalnog parlamenta očekuje narednog meseca, i ovog puta je pokazala da za predstavnike udruženja i same građane događaj nije interesantan. Na otvorenom sastanku predstavnika nadležnih organa opštine, odnosno javnih službi sa zainteresovanim građanima i predstavnicima Udruženja građana, održanom u skupštinskoj sali početkom sedmice, prisustvovalo je svega tridesetak osoba, pretežno predstavnika javnih ustanova i preduzeća.

Budžetski prihodi 

Planirano je da budžet u narednoj godini bude milijardu 403 miliona i 542 hiljade dinara. Predviđeno je da po raznim osnovama budžet prihoduje milijardu 256 miliona i 585 hiljada dinara, da iz ranijih godina budu preneta sredstva u visini od 122 miliona i 887 hiljada dinara i da iz ostalih izvora bude prikupljeno oko 24 miliona dinara.

Najviše prihoda biće od poreza, blizu 671 milion dinara, a zatim od transfera, odnosno iz republičkog budžeta, skoro pola milijarde dinara. Izraženo u procentima poreski prihodi činili bi 48,6 odsto, dok transferi nešto više od 36 odsto. Značajan deo budžeta, skoro devet odsto su preneta sredstva iz prethodne godine.

 

Ukupni prihodi i primanja opštine Aleksinac u 2020. godini, prema iznetom nacrtu budžeta, smanjeni su u odnosu na poslednje ovogodišnje izmene budžeta za 26 miliona i 732 hiljade dinara ili za nešto više od dva odsto. Do smanjenja je došlo kod neporeskih prihoda za milion i 910 hiljada dinara, kao i kod transfera i donacija za oko 57 i po miliona. Sa druge strane, odnosno na prihodovnoj strani planirano je povećanje novca od poreza za 32 miliona i 715 hiljada dinara.

Kako je objašnjeno, prema preporukama Ministarstva finansija, sredstva koja se dobijaju od resorsnih ministarstva za finansiranje određenih projekata ubuduće neće biti predviđena budžetom, već će na osnovu donetih rešenja ona biti sastavni deo opštinske kase. Prevedeno običnim jezikom sredstva iz vladinih ministarstava stizaće i sledeće godine, bez obzira što nisu planirana u budžetu, kolika će ona biti za sada je nepoznanica.

Rashodi 

Pošto budžet mora biti izbalansiran, a to znači da rashodi moraju da odgovaraju prihodima, direktnim i indirektnim korisnicima na raspolaganju će biti milijardu 403 i po miliona dinara javnih sredstava. Iz opštinske kase finansiraće se rashodi za zaposlene, kapitalne investicije, kao i predviđeni programi.

Za zaposlene u javnom lokalnom sektoru biće izdvojeno oko 336 miliona dinara ili 24 odsto ukupnih rashoda iz budžeta. Za kapitalne izdatke odnosno investicije planirano je 187 miliona, za socijalnu pomoć skoro 34, za korišćenje roba i usluga 171, dok za donacije i transfere skoro 264 miliona dinara. Pod donacijama i transferima se podrazumevaju troškovi koje lokalne samouprave imaju za isplatu institucijama koje su u nadležnosti centralnih nivoa vlasti kao što su škole, Centar za socijalni rad, Dom zdravlja i drugi. Donacije i transferi u strukturi rashoda čine polovinu budžeta, a za kapitalne izdatke predviđeno je 13 odsto budžeta.

Na javnoj diskusiji posvećenoj predlogu budžeta za narednu godinu moglo se čuti da se značajna sredstva izdvajaju i za školstvo. Planirano je da se za predškolsko vaspitanje i obrazovanje izdvoji preko 195 miliona. Osnovnom obrazovanju i vaspitanju namenjeno je više od 128 miliona, a za srednje obrazovanje 72 miliona.

Ako bi strukturu budžeta prikazali u procentima po programskoj klasifikaciji onda je ona poražavajuća, pre svega, po poljoprivredu jer se za njen razvoj odvaja samo 1% koliko i za zaštitu životne sredine. Za putnu infrastrukturu 21%, za predškolsko vaspitanje 16%, osnovno obrazovanje 12 i srednje obrazovanje 7% ukupnih budžetskih sredstava. Za socijalnu i dečju zaštitu predviđeno je 9%, a za primarnu zdravstvenu zaštitu 1%. Za razvoj kulture trebalo bi da se izdvoji 10% budžeta, a za sport i omladinu 6, za lokalni razvoj i prostorno planiranje 2 i za komunalnu delatnost 11% od celokupnih sredstava ovog budžeta. U budžetu je planirano i 1% za lokalni ekonomski razvoj i 2% za razvoj turizma.

Predlagač o budžetu 

Učesnicima javne rasprave obratio se i pravni i formalni predlagač opštinskog budžeta, predsednik opštine Aleksinac Nenad Stanković, koji je napomenuo da kada se uzmu u obzir zakonske obaveze koje obavezuju budžet svake lokalne samouprave, pa i naše, onda relativno malo sredstava ostaje u domenu investicija. On je dodao da zarade moraju da se isplaćuju, energenti moraju da se plaćaju, održavanje objekata i imovine škola mora da se finansira i kada sve to što mora se stavi na papir vrlo malo finansijskog prostora ostaje za nešto van toga.

Prvi čovek opštine istakao je nekoliko aktivnosti koje u značajnoj meri utiču na budžet naredne godine. Povećanje zarade i zakonska obaveza da se ispoštuje odluka Vlade aleksinački budžet koštaće 25 miliona dinara.

‒ Dakle, negde tih 25 miliona mora da se uzmu da bi se opredelili za ono što je nužnost. Druga stvar je što jedna velika investicija u sektoru vodosnabdevanja nas dovodi u situaciju da moramo, mi kažemo subvencija, ali to nije klasična subvencija, to je praktično naše učešće u investiciji. Priča koja vam je dobro poznata, investicija na Bresju je ozbiljno preskočila raspoloživa kreditna sredstva Nemačke razvojne banke. To je nekih 80 miliona dinara. Praktično 25 miliona su nedostajuća sredstva kod vodovoda da bi smo završili sa tom investicijom. Eto to su već dve ozbiljne intervencije koje su skoro 50 miliona – rekao je Stanković. 

Predsednik je naveo još jednu, treću jako bitnu stvar koja određuje budžet naredne godine, a to je najbitnija investicija koja je bila u 2019.

‒ To je investicija na uređenju centra grada vredna negde 175 miliona dinara, gde su negde 107 miliona dinara naših. U dogovoru sa ministarstvom mi nismo ušli kreditno u tu investiciju, već smo je ove godine ispratili realnim novcem. To je uticalo na to da ponešto iz planova što je bilo planirano u 2019. moramo od programa da pomerimo u realizaciji u 2020 ‒ napomenuo je prvi čovek opštine, uz konstataciju da je aleksinački budžet i dalje jedan od retkih koji nema kreditno zaduženje,a direktni i indirektni korisnici ne duguju ništa od onog što lokalna samouprava finansira.

‒ Mi nemamo mnogo, ali to što imamo rasporedimo tako da niko ne ostaje da duguje za nešto. Obaveze koje su preuzete budžetom i odlukom o budžetu su redovno i uredno servisirane ‒ završio je svoje izlaganje Stanković.

Reč udruženja 

Interesovanje za javnu diskusiju kada je u pitanju opštinski budžet je generalno slabo. Dobri poznavaoci prilika kažu da ne postoji takva vrsta kulture ili interesovanja kod građana da uopšte prate donošenje budžeta, šta se finansira, na koji način i sa koliko sredstava. Na ovogodišnjoj javnoj raspravi bila su dva predstavnika udruženja građana i jedan medijski radnik.

Učestvujući u diskusiji povodom nacrta budžeta opštine Aleksinac za narednu godinu aktivista opštinskog Udruženja boraca i predsednik udruženja građana DARS Mića Milojević primetio je da u ovom finansijskom dokumentu nisu predviđena sredstva za obnovu i zaštitu značajnih spomen-obeležja na području naše opštine. Predsednik opštine Nenad Stanković je rekao da će se u narednom periodu i o tome voditi računa, a za sledeću godinu najavio je uređenje prostora oko spomenika ispred Osnovne škole „Ljupče Nikolić” u Aleksincu.

Sekretar Crvenog krsta Milan Terzić je pitao kakve su mogućnosti, odnosno da li postoje sredstva u budžetu iz kojih bi se kupila zgrada bivšeg Doma vojske Jugoslavije koja je na prodaju po početnoj ceni od oko 33 miliona dinara. On je ovu ideju obrazložio mogućnostima da se objekat koristi za razne namene pre svega u oblasti socijalne zaštite. Predstavnici lokalne samouprave nisu se konkretno izjasnili po ovom predlogu, ali su se zapitali da li time ne stvaraju još jednog potrošača budžeta i koliko bi takav objekat bio u funkciji potreba samih građana.

Predstavnik lokalne medijske kuće Alpres i Radio Aleksinca Ninoslav Miljković smatra da javnost, a pre svega građani, više treba da budu upućeni kod donošenja odluka, naročito kod izbora kapitalnih investicija koje će se finansirati iz budžeta. On smatra je da je zadatak lokalne samouprave i medija da animiraju, odnosno podstaknu građane da učestvuju u takvim odlukama, iako trenutno mali broj njih ima bilo kakvo interesovanje kad su u pitanju javna sredstva.

Sprovođenje Javne rasprave o Nacrtu odluke o budžetu opštine Aleksinac za 2020. godinu počelo je 4. novembra objavljivanjem na sajtu opštine Aleksinac i isticanjem na oglasnoj tabli u zgradi Skupštine opštine Aleksinac, kao i na oglasnim tablama mesnih zajednica na teritoriji opštine Aleksinac. Tekst je dostavljen i odborničkim grupama u Skupštini opštine Aleksinac. Šta odbornici misle o Nacrtu opštinskog budžeta za narednu godinu znaćemo već u drugoj polovini decembra.

 

Postavi odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

15 − nine =