Пројекат изградње брзе пруге Београд- Ниш који је овог пролећа био на јавном увиду изазвао је доста пажње алексиначке јавности, пре свега због великог броја примедби заинтересованих појединаца и организација на понуђена решења. Те примедбе, не само из општине Алексинац, и одговори су доступни и јавности након што је пре неки дан Агенција за просторно планирање и урбанизам Републике Србије објавила Извештај о обављеном јавном увиду који се односио на Нацрт измена и допуна просторног плана, а у вези са изградњом инфраструктурног коридора железничке пруге Београд-Ниш.
У овом документу, који је доступан на сајту на 136 страна дати су одговори на 163 приговора и предлога. Скоро једна трећина реаговања је дошла из наше општине. У алексиначкој локалној самоуправи још увек нема реакција на Извештај, али се најављује предузимање одређених активности ради разјашњавања свих детаља овог документа, након чега ће бити заузет став од стране Општине Алексинац.
– Наш следећи корак је заказивање састанка са Агенцијом за просторно планирање да бисмо разјаснили неке ситуације кроз саме одговоре, видимо да имамо и неке предлоге које су давали власници објеката и парцела, да су неке примедбе прихваћене, неке нису. Морамо да разјаснимо са Агенцијом за просторно планирање шта је са просторним планом, да ли је тај план претрпео измене, да ли иде поново на јавни увид, пошто ми, тренутно, још увек немамо увид у измењени план, да бисмо могли да дамо неки коментар. Гледаћемо да што пре закажемо састанак са Агенцијом за просторно планирање да разјаснимо прво ситуацију око постојећег плана, да бисмо знали који су нам следећи кораци – каже у изјави за наш медиј Далибор Радичевић, председник општине Алексинац.
Главни и одговорни уредник неколико алексиначких медија Нинослав Миљковић каже да је добро што локална самоуправа покушава да учини да цео процес буде јаван и што тражи од пројектанта да понуди најбоља решења за насеља кроз која брза пруга пролази. Он каже да је делимичним увидом у одговоре нејасно да ли за понуђена решења у виду пешачких и бициклистичких пролаза треба додатна сагласност Инфраструктуре железнице и да ли су ти предлози саставни делови пројекта и ко ће финансирати све те радове.
По њему је зато изузетно важан састанак општинских челника и стручних служби са одговорним људима у Агенцији за просторно планирање и његови резултати.
– Очито да инвеститор и пројектант не одустају од најјефтиније варијанте, а то је проширење и доградња пруге око постојеће трасе. То значи и физичку поделу појединих насеља на два дела и усложава пролазак из једног дела у други. Након састанка са Агенцијом видећемо да ли се одустало од захтева да се траса измести ван насеља. Имам утисак да се јавно мњење полако дели, и док једни желе да им се не руше објекти и не заузима имовина, други у томе виде добру продају некретнина пошто се говори да ће надокнада бити пристојна, чак изнад тржишне. То све умањује простор за деловање локалној самоуправи – каже овај дугогодишњи новинар.
Миљковић сматра, пошто се ради о кредитима и средствима из фондова Европске уније, а према највама појединих државних функционера, да је у овом случају битан и став средине и људи који живе на тим просторима, тако да ће се вероватно ићи на неки компромис. Инвеститор и држава да остваре своје циљеве уз што мање народног незадовољства, тако да ће бити занимљив даљи ток догађаја. По њему је само питање, колико ће преовладати лични, а колико интереси заједнице. Инфраструктуре железнице су јавно изнеле шта је њихов интерес.
Наш саговорник најављује и медијско праћење ових активности на страницама овог сајта, али и на таласима Радио Алексинца.