Настављена борба за „очување” кућа поред пруге, на „удару” пројектант

Састанак са пројектантима и представницима Агенције за просторно планирање Републике Србије, који је одржан јуче у алексиначком Дому културе, а поводом изградње брзе пруге Београд – Ниш, узбуркао је не само емоције људи који живе поред ове саобраћајнице већ и представнике локалне самоуправу.

После овог скупа, према нашим информацијама, челници општине Алексинац упутили су захтев за хитан састанак са представницама Инфраструктуре железнице Србије, Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, Владе Републике Србије, као и са будућим мандатаром Милошем Вучевићем. Незванично смо сазнали да ако позвани представници не желе да дођу у град на Моравици, Алексинчани ће отићи у Београд.

Нама оставите стару, а брзу градите ван насеља

Велики број грађана на састанку са пројектантима у алексиначком Дому културе

Састанак је неопходан јер јавно излагање Нацрта у вези са трасом изградње брзе пруге је до уторка, 9. априла, а циљ ових разговора би био да се нађе најбоље решење за грађане наше општине који живе и имају имовину поред садашње пруге.

Заинтересовани грађани, који су јуче испунили салу Дома културе, сматрају да постојећу пругу треба оставити у овом стању где је и сада и да служи локалном саобраћају, а да брзу пругу треба изместити ван насеља и тако избећи „огромна” рушења и предвајање села и целе општине на два дела високим оградама. Будућа саобраћајница ће бити затвореног система. Градњом брзе пруге на постојећој траси становници наше општине, како се чуло јуче, не добијају ништа добро. Смањује се број прелаза и број стајалишта, брзи возови од 200 километра неће стајати на алексиначком подручју, а доста становника мораће да буде расељено.

Шта добијамо изградњом брзе пруге, питају се Алексинчани

У локалној самоуправи кажу да се они нису сложили са предлогом пројектанта и да су за многе одреднице тог плана сазнали тек на излагању у Нишу, пре неки дан, када су хитно затражили да се такав скуп одржи у Алексинцу, који је и реализован јуче. Незванично од одређених извора смо сазнали да је било више телефонских, али званичних позива пројектанту да дође и да заједно са локалним чиновницима обиђе трасу и да се нађе најбоље решење, што се није десило.

Закон једно, пројектант друго?

У општини Алексинац не могу да прихвате ни објашњење да је пројектанту био задатак од стране инвеститора да се нова пруга углавном смести на постојећој траси и поред ње, јер у Одлуци о измени и допуни просторног плана подручја посебне намене инфраструктурног коридора железничке пруге Београд – Ниш, објављеној у Службеном гласнику РС бр. 62/2022, стоји јасно да је оквирна граница измене и допуне на територији општине Алексинац целе катастарске општине Велики Дреновац, Витковац, Грејач, Горњи Љубеш, Срезовац, Корман, Трњане, Прћиловице, Житковац, Моравац, Нозрина, Лужане и Тешица.

Траса је могла да прође и ван насељених места?

По овом тумачењу, пројектант је могао да предложи трасу кроз Алексиначко поморавље ван насељених места, па су јуче била логична питања више учесника у дискусији „зашто није имао интегритет да предложи решења која не обухватају рушења и расељавање људи”.

Његови одговори су се кретaли у више правца, да би на крају било јасно да је изабрана наводно јефтинија варијанта, а можда и једноставнија. А социолошку, психолошку и демографску цену би требало да плате грађани општине Алексинац, нарочито они који ће остати без кућа које су деценијама градили или ће наставити да живе поред заштитног зида, као да нису више у истом месту. А шта добијају заузврат? Да неко од Ниша до Београда стигне за нешто више од сат времена. Опште мишљење јучерашњег скупа је било да се то може постићи изградњом нове пруге за брзе возове кроз оближња поља.

Шта ће све од тога бити остаје да се види. Једни кажу да ће интереси великих градова, инвеститора и оних који учествују у бизнису да преовладају и да су сви напори да се нешто промени узалудни. Други пак мисле да је народ најбитнији и да ће бити разумних људи у поменутим институцијама и поручују општинском руководству да су безрезервно уз њих и да морају да истрају на заштити њихових, а по многима и општих интeреса локалне заједнице.

 

 

4 коментара

  1. А да је ишло “кроз оближња поља” онда би се жалили како се уништава плодна земља од које исти ти локалци живе и хране породице. Не може се народу угодити, најбоље да идемо на кочијама у 22. век.

  2. Šta je bilo, niste znali šta je to “napredak” za koji, ko ovčice, glasate na svakim izborima, dok vam napredak ne dođe na kućni prag? Niste mogli da zaključite po svim onim silnim kilometrima bespotrebnih auto-puteva preko njiva, gudura i nacionalnih parkova u nastajanju, niste na onovu toga zaključili kakav megalomanijak odlučuje o infrastrukturi zemlje, pa vam sad smeta taj isti napredak? Niste na osnovu seča stoletnih stabala samo da prođe neki put, ili seče drvoreda kroz centar grada nikakav zaključak izvukli za kakve nepojamnike glasate, kojima ništa nije sveto?

    Licemeri, svi vi penzioneri do jednog. Idite sad kod vašeg mesije, ljubite mu skute.

Постави одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

twenty − nine =