Jami distrikt

Kokan Mladenović: Festival je pod ogromnom hipotekom političkog skandala

Na Festivalu prvoizvedenih predstava, sinoć je izveden prvi takmičarski komad „Jami Distrikt”, po tekstu Milene Bogavac, a u režiji Kokana Mladenovića. Predstava je rađena u koprodukciji Bitef teatra iz Beograda, Centra za kulturu Tivat, Asocijacije Maszk iz Segedina i Think Tank studija iz Novog Sada. Svu apsurdnost sukoba na Balkanu između Hrvatske, Bosne i Srbije kroz postmoderan i Mladenoviću svojstven umetnički izraz na scenu su donele glumice Isidora Simijonović, Vanja Nenadić, Nina Nešković i Danica Grubački.

Jami distrikt

U formi lažnog dokumentarca, komad je baziran na izmišljenom događaju u selu Jamena, na tromeđi Srbije, Hrvatske i Bosne i Hercegovine. Naučnici su na ovom prostoru otkrili najstarije paleolitsko naselje u istoriji čovečanstva, a sva tri naroda pokušavaju da dokažu da vode poreklo iz praistorijske Jamene i da su najstariji narod na svetu. Ova apsurdna situacija kroz umetnički izraz oslikava oružje sukoba tri naroda, najprimitvniji način iskazivanja mržnje i pokušaj da se negira međusobna srodnost. Nakon medijskog, nacije ulaze u oružani sukob, a Jamena postaje distrikt pod međunarodnim protektoratom.

Jami distrikt

‒ Ovu vrstu predstava ne mogu da prave građani kukavice. Umetnička hrabrost podrazumeva i građansku hrabrost. Ako ćemo mi biti podanici i kukavice i ukinuti sebi pravo da govorimo na sav glas o onome što smatramo evidentnom nepravdom, onda nas to suspenduje kao umetnike – objašnjava reditelj Kokan Mladenović i dodaje da je ovo 55 izvođenje „Jami distrikta” u osam država, a da je publika i u Zagrebu i u Ljubljani i u Sarajevu isto reagovala. 

Nakon izvođenja predstave reditelj Kokan Mladenović izašao je na scenu i pozvao Aleksinčane da aplauzom podrške pozdrave Sergeja Trifunovića, što je pratila glumčeva fotografija na video-bimu. Ovim je jasno izrazio svoj stav po pitanju zamene predstave dva dana pre početka festivala, što je okarakterisao kao vulgarnu i provincijalnu laž.

Jami distrikt

‒ Mi smo ovde došli jer poštujemo aleksinačku publiku, mislim da je to što je 500 ljudi u Aleksincu zainteresovano za pozorišnu umetnost veoma dragoceno, a svi znamo kako živimo i koji je opšti neukus u zemlji u kojoj živimo. To su naši mogući sagovornici u ovim idiotskim vremenima gde je sistem vrednosti poptuno urušen. Nije lako danas biti u Aleksincu i to će se tumačiti na milion različitih načina, ali mislim da je naša obaveza da imamo čist obraz i da poštujemo esnaf i publiku – rekao je Mladenović. 

Sudbinu festivala, kaže, odrediće hrabrost ljudi koji ga vode, ali i hrabrost Aleksinčana da odbrane festival.

Jami distrikt ‒ Mi smo dolaskom u Aleksinac u ovakvoj situaciji pokazali koliko poštujemo publiku i koliko verujemo u njihovu građansku hrabrost da se izbore za sopstveni festival. On je sad pod ogromnom hipotekom jednog političkog skandala i mislim da će vam trebati mnogo hrabrosti i mnogo dobre volje da se ta otvorenost grada i da se te čiste ruke Aleksinca ponovo uspostave. Srušeno je nešto što je godinama rađeno. Sećam se agitacije Sergeja i Branislava na početku festivala. Molili su kolege i mene da sa mizernim nadoknadama učestvujemo na festivalu u tamo nekom Aleksincu, kako može da bude snobovsko mišljenje Beograda – istakao je Mladenović. 

Inače, tokom jučerašnjeg dana Tomislav Trifunović podneo je ostavku na mesto umetničkog direktora festivala.

Festival prvoizvedenih predstava nastavlja se večeras mjuziklom „Bolivud”, po tekstu i u režiji Maje Pelević. U ovom komadu Narodnog pozorišta u Beogradu igraju Miloš Đorđević, Jelena Đokić, Danijela Ugrenović, Suzana Lukić, Pavle Jerinić i Bojana Đurašković. Komad je na programu od 20 sati. U sklopu pratećeg programa, od 19 časova, u Domu kulture biće promovisano specijalno izdanje lista „Reč radnika” u čast 80 godina od izlaska prvog broja.

 

Postavi odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

eighteen − 7 =