Autobuska

Javni prevoz: „Niš-ekspres” želi budžetske pare,opština priprema tender

Problem javnog prevoza na teritoriji opštine Aleksinac najverovatnije u potpunosti neće biti rešen pre kraja ove godine. Deo tog prevoza zavisiće i od načina početka sledeće školske godine. Proteklih meseci delovi aleksinačke opštine ostali su bez ijednog dnevnog autobuskog prevoza, tako da većina naselja nema javni prevoz. Za „Niš-ekspres” ilegalni taksisti i nespremnost lokalne samouprave da iz budžeta izdvaja sredstva, glavni su uzroci ukidanja autobuskih linija.

U opštini Aleksinac smatraju da je priča jako složena i za samu lokalnu samoupravu, građane, a i „Niš-ekspres”. Predsednik opštine Nenad Stanković kaže da je tačno da je od uvođenja vanrednog stanja i redukovanog kretanja građana smanjen i broj putnika i da to, bez obzira na državne mere pomoći, finansijski pogađa ovog prevoznika.

Nenad Stanković

– Mi kao opština naravno te gubitke, koje su iniciran i kod ‘Niš-ekspresa’ ne možemo da pokrijemo. Imamo i mi gubitke u budžetu u prihodovnoj strani zbog epidemiološkog stanja. Ne mogu da prihvatim njihov argument da divlji taksisti toliko ugrožavaju njihovo poslovanje. Mi imamo legalne taksiste, meni se čini da raspolažem nekim podatkom od 90 na području čitave opštine, i ti legalni taksisti se pre svega bore protiv svojih ilegalnih kolega jer oni više njih ugrožavaju nego ‘Niš-ekspres’. I prosto ne mogu da pođem od pretpostavke da možda 10-ak ilegalnih taksista urušava takvog giganta kakav je ‘Niš-ekspres’ sa 1.000 i nešto autobusa, i da oni ne mogu da obavljaju delatnost zbog koje postoje – kaže Stanković, uz napomenu da su poslednjih godina imali mnogo kontakata kako bi se rešio problem prevoza na jednoj velikoj teritoriji kao što je područje aleksinačke opštine.

Prvi čovek opštine podseća da se iz budžeta opštine Aleksinac finansira prevoz učenika, nastavnika, radnika u lokalnom sistemu, sa 30-ak miliona dinara na godišnjem nivou i preko mesečnih karata taj novac ide ka „Niš-ekspresu”. I pored toga što razume da to nije dovoljno, ali nije ni beznačajna cifra, za Stankovića je to dobra osnova da se uz ostale prodate karte može obavljati javni prevoz.

– Ne tražimo mi da iz svakog seoskog područja na svakih sat polazi autobus, ali da imamo liniju koja će iz nekog brdsko-seoskog područja u jutarnjim satima moći da dovede putnike koji zbog nekog svog posla dolaze u sam Aleksinac. Naravno da imamo potrebu za takvim prevozom. ‘Niš-ekspres’ je tražio da mi budžetskim parama subvencionišemo njihove gubitke. Ja kao odgovoran, ne za ‘Niš-ekspres’, već za budžet opštine Aleksinac, odmah kažem da to nije zakonito. To tako ne može, tako kako je ‘Niš-ekspres’ mislio. ‘Nama treba toliko i toliko miliona na godišnjem nivou, ili toliko i toliko miliona na mesečnom nivou da nam vi iz budžeta dajete da bi mi i pored ovih mesečnih karti obavljali javni prevoz.’ To nije zakonito. A mi koji ovde odlučujemo i sprovodimo budžet opštine Aleksinac na nezakonitosti nismo spremni – objašnjava Stanković.

Naš sagovornik ukazuje na monopolski položaj ovog prevoznika u ovom delu Srbije i da je on bio jedino rešenje.

– Nama je javni prevoz, hteli mi to ili ne, bili zadovoljni ili ne, obavljao ‘Niš-ekspres’ i mi drugi izbor nismo imali, bilo da je cena karte visoka, realna ili niska. Mi nismo imali alternativu – napominje čelni čovek aleksinačke lokalne samouprave.

Niš ekspres
Glavna autobuska stanica u Aleksincu nekad; foto iz arhive

Stanković još kaže i da ponekad može da razume „Niš – ekspres” da ima problema sa rentabilošću, a ponekad ne. Navodi primer prošlogodišnjeg gašenja đačkog autobusa iz Rsovca ka Aleksincu gde su učenici iz tog seoskog područja putovali do osnovne škole u Gornjem Krupcu ili putovali do škole u Katunu.

– Tu smo mi, plaćamo 17 učeničkih i dve nastavničke karte, dakle za tu đačku liniju oni imaju unapred 19 karata plaćeno. I oni kažu, mi moramo da ugasimo tu liniju nije nam rentabilna. Ja kažem, možda ona nije rentabilna za veliki autobus, ali koliko sedećih mesta ima minibus. Kaže 24. Znači tebi preostaje još pet sedećih mesta, još pet karata da prodaš da imaš pun autobus i kažeš da nije rentabilna. Kako može pun autobus sa putnicima da ne bude rentabilan. Na tom primeru ja vidim da ‘Niš-ekspres’ svoju ukupnu nerentabilnost pokušava da vadi preko tih sitnih seoskih linija kao što smo imali problem sa relacijom Rsovac-Draževac-Aleksinac – prepričava naš sagovornik deo razgovora sa predstavnicima „Niš-ekspresa”.

Problem javnog prevoza uočen je od strane nadležnih u aleksinačkoj lokalnoj samoupravi i preduzimaju se koraci da se on reši putem modela takozvanog javnog-privatnog partnerstva, gde se traži kompanija koja bi postala partner opštini i pri čemu bi došlo do sklapanja ugovora o javnom prevozu i samim tim bi se utvrdili izdaci za ove namene.

– Pokrenuli smo inicijativu i tu radnici Opštinske uprave koji su zaduženi za javne nabavke rade na pripremi tog tendera za obavljanje javnog prevoza po modelu javnog i privatnog partnerstva. Generalno očekujem da mi problem odvijanja javnog prevoza na području opštine ovim tenderom rešimo. Da li će ‘Niš-ekspres’ biti kompanija koja će dobiti taj posao ili će se javiti neka druga zainteresovana kompanija ja to ne znam. Ali da obezbedimo najelementarnije potrebe naših građana da mogu da dođu do škole, do radnog mesta, to nam je obaveza – poručio je Stanković i izrazio očekivanja da će se ovaj proces završiti do kraja godine.

 

5 komentara

  1. Nespremnost lokalne samouprave? Pa je l’ treba lokalna samouprava da obezbeđuje vašu rentabilnost? Jeste li vi kompanija ili lokalna samouprava? Vi da umete da poslujete ne bi putnici bežali kod taksista (a kad je taksi jeftiniji od autobusa to sve govori o tome koliko umete da poslujete). Karte su vam skoro sto posto skuplje od ostalih. Primera radi, karta do Niša je 380 din. za Niš Ekspres a 220 za Jugoprevoz! Skuplji ste i od Laste, apsolutno najskuplji prevoznik i onda vam kriv đavo što van školske sezone nemate putnike.

    Rešiti problem onako kako je Prokuplje nedavno. Isterati monopolistu iz grada i uvesti prevoznika koji bi obavljao taj posao na korist svih. Nije ovo predratno vreme pa da “nemamo izbora” do Niš Ekspresa. Izbora ima i te kako, privatnih prevoznika ima koliko hoćete, samo Dojčinović, primera radi, mogao bi da pokrije celu opštinu. Ili dati prostor nekom drugom prevozniku iz okoline, zašto da ne i Kruševljanima.

    I na kraju, laž je da su linije nerentabilne. Postoje termini kada su linije krcate da ne može da se sedi, nevezano za školsku godinu i nevezano do kog zabitog sela idu. Znam jer sam koristio sve moguće linije do svih sela u opštini zadnjih godina. Seljanima je to jedini vid komunikacije sa sedištem opštine (a i mnogim radnicima), tako da Niš Ekspres uvek isti izgovor koristi za ukidanje linija svake godine.

  2. ma batalite nis- expres to je banda firma sa najskupljim prevozom….neka se resi hitna pomoc da pomaze bolesnima,jer je samo jedno vozilo i ekipa na 72 sela,sto znaci desi li se udes na auto put drugi mogu da umiru ladno ne moraju da trose pozive na Hitne,ako je hitna u Mozgovo svi ostali hitni slucajevi ,Ljupten,Tesica,Drazevac,Rsovac mogu da umiru ladno ….to je bitnije od Nis-expresa,dovedite drugog prevoznika privatnog i cas ce pristanu na sve……a Hitna nema privatna itd itd

  3. Najskuplji Nis Ekspres ubedljivo sto se tice mesecnih karata djaci ne bi dinara trebali da plate kao ni knjige npr jedan moj prijatelj mi je rekao da.je u Sloveniji karta mesecna za celu Ljubljanu samo 37 evra i to gde ljudi imaju platu u proseku od 1000e pa navise a ovde imamo 250 do 300e i imamo kartu za mesec od 100e pa stvarno luda drzava i celnici na njoj jebote kako skolovati djaka koji putuje iz nekog sela Aleksinacke opstine u Nis sa kartom od 75ili 80 e kao djacka a roditelji ne rade nigde dete kapacitet uci ide mu skola ali zbog nemastine i samog razloga koje sam naveo ne moze da se skoluje jer nema finansija ni za prevoz ni za knjige koje se svake godine menjaju kako bi se roditelji oteglili pacajuci na rate sramota za drzavu sto tako radi i buni se kako svi odose iz zemlje u neku drugu zemlju i nema natalitet pa kad su svi finansijski optereceni skupocom

  4. Niš -ekspres je zlo.Monopolista ,najskuplji prevoznik i najbahatiji.Treba dati šansu prevozniku koji će se pridržavati ugovora a ne sam ukidati linije

Postavi odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

four × one =