Izazovi roditeljstva

Izazov roditeljstva: Pustite dete da mu bude dosadno

Sadašnji i budući roditelji, vaspitači i prosvetni radnici, kao i zainteresovani građani imali su prilike da u velikoj sali aleksinačkog Doma kulture, u nedelju 20. oktobra, prate vrlo zanimljivo predavanje dr Ranka Rajovića pod nazivom „Prednosti i zamke novih tehnologija”. Rajović je na primerima i uz aktivno učešće prisutnih ukazao koje greške roditelja opterećuju razvoj deteta, zašto je glavni posao deteta igra i o skrivenim opasnostima novih tehnologija.

Ovaj stručnjak ukazuje da se roditelji tu malo gube zato što ne znaju koliko je okruženje važno za razvoj najmlađih. On ističe da ima situacija da roditelji ne daju detetu čak ni da mu bude dosadno, a dosada je važan faktor razvoja deteta.

‒ Dosada je jako neprijatan osećaj. Čak možemo da kažemo da je to vrsta stresa. Mi kada smo bili mali i kada je bilo dosadno, šta smo radili? Mi smo smišljali šta da radimo. Nije bilo tv sa 100 kanala, bio jedan kanal, uveče crtani, šta smo mogli da gledamo, ništa. Onda, uzmimo, kiša pada dva dana-tri dana. Nervozni smo, loptu bacamo sebi o zid 10 puta po 10 minuta, 20 minuta, bacamo loptu, okrenemo se, tražimo sebi izazov ‒ opisuje naš sagovornik nekadašnja detinjstvo.

Rajović dalje objašnjava da kada današnje dete kaže da mu je dosadno stiže tv na koji se lako nađe jedan interesantan od dvadesetak dečijih kanala ili video igrica koju roditelji daju detetu da mu ne bude dosadno.

‒ A šta se onda javlja kod deteta. Pa ne zna da reši problem dosade i onda dobijate dete koje hoće odmah sve i sad i tu je detetu prag tolerancije nula, frustracija i takvo dete će da izraste u jednu nesposobnu individuu koja će tražiti sve odmah. I sada kako će to izgledati u društvenim odnosima. Pa mladi ljudi neće imati mogućnost za neke dublje veze. Verovatno neće moći da trpe ništa. Krenuće da se zabavljaju momak i devojka, muž i žena, gotovo, ne mogu da trpe ništa što nije po njihovoj volji, to će se brzo raspadati ‒ procenjuje naš sagovornik. 

Izazovi roditeljstva

Po njegovom mišljenju civilizacija ulazi u jedan problem, koji se odražava i na buduće generacije.

‒ Dosada je jako, jako važan faktor razvoja i moj savet roditeljima, pustite dete da mu bude dosadno. Pustite da se samo snađe. Nemojte mu davati 100 igračaka, dajte mu dve-tri da se igra i ako mu fali neka igračka ono će je u mislima nadoknadi i može da se igra. To je moj savet roditeljima, pustite dete da mu bude dosadno, jer to je jedan od izazova roditeljstva ‒ preporučuje ovaj stručnjak. 

Po mišljenju našeg sagovornika drugi problem kod roditelja je prezaštićenost.

‒ Oni vole da dete bude namerno zaštićeno, da mu se ništa ne dogodi, što je naravno u redu, ali u tome preteruju. Onda imate roditelje koji ne daju detetu da se vrti, da ne padne. Ne daju detetu da se penje na drvo da ne padne, ne daju detetu da hoda po ivičnjacima, po bankinama da ne padne. A zapravo dete u tim pokretima aktivira sve mišiće, aktivira rotaciju i te mišiće kontroliše mozak i pravi nove veze od kojih zavisi inteligencija. Znači dete mora da se kreće, ali ako ga prezaštićujemo mi njemu oduzimamo kretanje i oduzimamo mu mogućnost da razvije neke regije mozga ‒ kategoričan je ovaj stručnjak. 

Zbog gore iznetih činjenica dr Rajović smatra da je danas roditeljstvo mnogo ozbiljniji proces nego pre 20 ili 30 godina.

‒ Jer kako je nekada bilo, pustimo dete da se igra. Ali pazite, imate dva-tri deteta, pa druga porodica dva-tri deteta, pa treća porodica u komšiluku. I sedite ispred zgrade na igralištu, dvadesetoro dece pazi jedno na druge. Danas imamo jedno dete. Gde da ga pustimo ? I to je problem roditelja – konstatuje ovaj pedagog i ističe da prezaštićenost ne daje detetu šansu da se razvije fiziološki. 

Dr Ranko Rajović je autor programa NTC sistem učenja, za koji je dobio nagradu međunarodne Mense za intelektualni doprinos društvu. NTC program se sprovodi u 17 država, a u Srbiji je akreditovan od Ministarstva prosvete Republike Srbiji.

 

Postavi odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

twelve − 9 =