Zabeležena istorija jedne od najvećih naših škola

Jedna od najuređenijih škola na području naše opštine Osnovna škola „Vuk Karadžićˮ u Žitkovcu za Dan opštine dobila je publikaciju o svom istorijatu. Autori profesori istorije Milan Petrović i Zoran Stevanović su u knjizi na oko 500 strana sistematski i dokumentarno iscrpno predstavili rad škole na ovom području od 1860. godine do današnjih dana. Druga škola otvorena u tadašnjem Srezu bugar – moravskom je bila u Prćilovici 1860. godine. Osnovna škola u Žitkovcu je počela sa radom 1911. godine u novopodignutoj zgradi namenski građenoj za te potrebe. Sa početkom drugog polugodišta školske 1913/14. godine počela je nastava i u Moravcu. Osnovna škola u Gornjem Suhotnu osnovana je 1921. godine, a sledeće 1922. u Lužanu. Osnovna škola u Nozrini počela je sa radom 1925. godine.

Osmogodišnja osnovna škola u Žitkovcu počela je sa radom 1955. godine, a nastala je spajanjem četvorogodišnje osnovne škole u Žitkovcu i Niže gimnazije. Ovoj centralnoj školi pripajaju se 1957. godine četvororazredne osnovne škole u Prćilovici, Moravcu, Gornjem Suhotnu, Lužanu i Nozrini, koje su tada radile samostalno.

Jedan od recezenata Danijela Miličić Đošić kaže da je ova knjiga i svedok razvoja školstva u Srbiji i o svim promenama koje je ono prošlo svih ovih godina.

‒ Iako su autori ovo delo predstavili kao jednu celinu, ipak se ono može podeliti na dva perioda, pre i posle 2000. godine. Rez j vidljiv u svakom smislu. U prvom delu knjige čitamo tekstove iz kojih saznajemo da dok se učenici obrazuju intenzivno se radi i na njihovom upoznavanju sa osnovama socijalističke revolucije, sa samoupravljanjem, sa istorijatom omladinskog pokreta, a posebna pažnja se posvećuje očuvanju uspomene na pale borce, na istoriju, kulturu i tradiciju. Nastavnici sa učenicima i roditeljima aktivno sređuju enterijer škole kao i školsko dvorište. Takmičenjima i sekcijama je takođe posvećena velika pažnja. Saznajemo da u školi radi i đačka kuhinja, postoji đačka ekonomija i sala bioskopa u Žitkovcu je korišćena vrlo često za prikazivanje filmova đacima – objašnjava ovaj recizent.

Ona za drugi deo knjige, koja obuhvata period posle 2000. godine, kaže da su autori nenamerno uspeli da daju sliku svih reformi koje su zahvatile naše školstvo. Po njoj promene su vidljive u nazivu, od delegata odeljenskih zajednica, pionirskih zajednica, socijalističke omladine, vaspitno obrazovnih ciljeva prešlo se na đački parlament, nastavu usmerenu ka ishodima, projektnu nastavu, međupredmetne kompentencije, međupredmetno povezivanje.

Direktor Milan Dinić je nakon promocije knjige, održane četvrtog juna, zainteresovane proveo po školskim prostorijama ukazavši na postignute rezultate u njihovim sređivanjima, ali i na neophodnu adaptaciju dela zgrade. Izdavač knjige o ovoj školskoj ustanovi je Biblioteka „Vuk Karadžićˮ iz Aleksinca.

Postavi odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

seventeen + 2 =